Každá kóša představuje jinou úroveň našeho bytí – od nejhutnější, fyzické vrstvy, až po tu nejjemnější, duchovní. Pokud jsou tyto vrstvy v harmonii, prožíváme vnitřní klid, zdraví a spojení se sebou samými. Pokud jsou však některé vrstvy zanesené nebo v nerovnováze, můžeme to cítit jako únavu, napětí nebo ztrátu směru.
Cílem není „opustit“ tělo, ale navázat hlubší vztah se sebou na všech úrovních – fyzické, energetické, mentální, intuitivní i duchovní.
1. Annamaya Kóša – Fyzické tělo
Význam: „Obal z potravy“ – hrubé fyzické tělo.
Přiřazená frekvence: Kořenová čakra – cca 396 Hz
Odůvodnění: Jelikož jde o nejhutnější vrstvu, rezonuje s energií Země a přežití. Frekvence 396 Hz se často používá při zvukovém léčení pro uzemnění a uvolnění strachu.
2. Pránamaya Kóša – Energetické tělo
Význam: „Obal životní energie“ – prána neboli životní síla.
Přiřazená frekvence: Sakrální / solar plexus čakra – cca 417 Hz až 528 Hz
Odůvodnění: Tyto frekvence souvisejí s prouděním, vitalitou a transformací. 528 Hz je také známa jako „frekvence lásky“ a považuje se za podpůrnou při léčení a obnově DNA.
3. Manomaya Kóša – Mentální tělo
Význam: „Obal mysli“ – myšlenky, emoce a smyslová mysl.
Přiřazená frekvence: Srdeční / krční čakra – cca 639 Hz až 741 Hz
Odůvodnění: Tyto frekvence jsou spojeny s emoční rovnováhou, komunikací a očišťováním od negativity – což odpovídá funkcím mysli a emocí.
4. Vidžňánamaya Kóša – Tělo moudrosti
Význam: „Obal intelektu“ – vyšší poznání, intuice, rozlišování.
Přiřazená frekvence: Čakra třetího oka – cca 852 Hz
Odůvodnění: Frekvence 852 Hz se používá pro probuzení intuice a duchovního vhledu, což odpovídá rozlišujícímu a pozorujícímu charakteru této kóši.
5. Ánandamaya Kóša – Tělo blaženosti
Význam: „Obal blaženosti“ – čistá radost, nejbližší Já (Átmanu).
Přiřazená frekvence: Korunní čakra – cca 963 Hz (někdy i vyšší frekvence nebo ticho)
Odůvodnění: Frekvence 963 Hz je spojována s božským vědomím a jednotou. Některé nauky dokonce doporučují zde překročit zvuk jako takový a vstoupit do ticha či čisté vibrace.
